dimarts, 16 de novembre de 2010

Articles d'etnobotànica a la revista Mètode.

Daniel  Climent, m'ha enviat aquest correu amb enllaços a alguns dels seus articles d'etnobotànica publicats en la revista "Mètode", he cregut convenient socialitzar el plaer de llegir-lo.
"M'han dit els gestors de la revista Mètode ja han posat en la web els articles de la major part dels exemplars endarrerits; d'entre eixos figuren els meus articles, els enllaços dels quals t'envie per si t'interessaren.
Ja saps que l'enfocament és etnobotànic, és a dir, que abasten camps que van des de la botànica fins la mitologia, la lingüística, la història, la medicina, la bioquímica, la geografia i tot eixe munt d'aspectes culturals i etnogràfics que han marcat la nostra relació amb les plantes.
Si tens temps i ganes per llegir-ne algun, espere que en gaudeixes de la seua lectura tant com ja ho vaig fer mentre els escrivia.
I, clar, si saps alguna cosa interessant de la planta o del fruit que no haguera posat a l'article, t'agrairia molt que me la feres saber, des del nom que li donen en el lloc on vius o en la teua família, fins algún topònim, ús, cançó, refrany, endevinalla, i eixe llarg etcètera que ajuda a conformar el coneixement etnobotànic.
Una abraçada
Daniel"
La fruita perduda i trobada a la tardor, el codony: http://www.metode.cat/index.php?option=com_content&task=view&id=98&Itemid=0&lang=ca
Barroc albarzer: http://www.metode.cat/index.php?option=com_content&task=view&id=1028&Itemid=
L'altra nespra: http://www.metode.cat//index.php?option=com_content&task=view&id=1459
El baladre i les apocinàcies: http://www.metode.cat//index.php?option=com_content&task=view&id=176
El caqui amb música de fons: http://www.metode.cat//index.php?option=com_content&task=view&id=761

dilluns, 8 de novembre de 2010

acaturla: Setmana de la Ciència a Múrcia

acaturla: Setmana de la Ciència a Múrcia: "Any rere any la trobada científica a Múrcia va prenent volada, cada any són més les institucions que participen. Amb tot, el més interessant..."

Al Tall a Elx, divendres 12 de novembre al Gran Teatre


Aquest Divendres 12 de novembre, al Gran Teatre d'Elx:


El grup de folc valencià Al Tall presenta el seu darrer disc Vergonya, cavallers, vergonya dedicat a la figura del rei Jaume I el Conqueridor.

Com ja va fer a l'any 1979 amb el disc Quan el mal vé d'Almansa... Al Tall torna de nou a recuperar el format històric-reivindicatiu per a donar cos al seu nou treball.

Amb el crit de Vergonya, cavallers, vergonya Jaume I va esperonar els seus nobles que no obeïen l'ordre de llançar-se a l'atac contra l'enemic. Aquest crit ha quedat com un símbol extrapolable al món contemporani en el qual el rei Jaume renyaria al poble, als intel·lectuals i als polítics si ho poguera fer.


Al Tall  torna a actuar a Elx després d'un bon grapat d'anys i enguany ho fa tot celebrant que porten ja més de 35 anys damunt dels escenaris, tota una fita per al grup de folc valencià més important de la història. Al llarg de tot aquest temps Al Tall ha gravat més de 15 treballs discogràfics i ha estat present als escenaris de tots els països de parla catalana obtenint un èxit darrere d'un altre i configurant-se com el vertader referent de la música d'arrel popular del País Valencià.

Els seus arranjaments musicals moderns -basats en la visió musical de la Riproposta italiana- i les seues encisadores lletres han contribuït a crear més d'un himne conegut i cantat per milers de persones.

A Elx tocaran gran part del nou treball però segur que ens regalen molts clàssics que sempre és un goig tornar a sentir...

Les entrades es poden comprar per Servicam (902 44 43 00) o en www.servicam.com

També a la guixeta del Gran Teatre fins a l'hora de començament del concert.


No us dormiu o us quedareu sense entrada!!


Si reenvieu aquest missatge contribuireu molt positivament a l'impuls de la nostra cultura. Això sí, no oblideu copiar la llista de destinataris al CCO perque quede oculta als enviadors d'spam i publicitat no desitjada.


divendres, 5 de novembre de 2010

Semana de la Ciencia - Murcia

Activitat d'aquest cap de setmana a Múrcia, molt interessant i recomanable.
A la pagina web http://www.f-seneca.org/secyt10/home.php podreu trobar-ne la informació.
Aviseu-nos si veniu.
Una abraçada
Rf

dimarts, 2 de novembre de 2010

Aprendizaje colaborativo efectivo empleando TIC

 

Aprendizaje colaborativo efectivo empleando TIC

Una actividad llevada a cabo en este taller consistió en Pensar (en los principales obstáculos para el uso efectivo de CSCL), "Emparejar" (explicando estos obstáculos a la persona más cercana) y Compartir (llegando a una lista compartida entre el conjunto de los asistentes). Esta técnica, conocida como TPS (de las siglas en inglés de Think-Pair-Share), es un ejemplo de una solución exitosa al problema de un aprendizaje efectivo mediante colaboración. En este caso la actividad muestran que el profesorado tiene grandes preocupaciones sobre los recursos TIC que están disponibles en su aula, mientras que no ve claramente la forma de llevar a cabo actividades colaborativas con o sin TIC. También se puede apreciar que el profesorado se condiciona mucho por las herramientas TIC disponibles (por ejemplo, se mencionó mucho la pizarra digital interactiva que a priori sigue poniendo la profesora en el centro) y de su falta de conocimiento de técnicas efectivas de aprendizaje colaborativo. Sin embargo, existen herramientas TIC o no-TIC que se pueden usar con eficiencia dentro de un aula normal.

Las lecciones aprendidas y que forman parte del núcleo de la presentación se pueden resumir en:

-  L1. El camino hacia CSCL no es ni corto ni directo: Por eso, hay que ir acumulando y compartiendo más evidencia sobre la forma que el apoyo TIC (CS) y el aprendizaje colaborativo (CL) fomentan y mejoran el aprendizaje individual o la propia capacidad de trabajo en grupo.

-  L2. Creer pero dudando: Hay una dependencia clara entre el uso efectivo y las creencias del profesorado sobre el uso de TIC en la educación (tecnófilos vs. tecnófobos) o la importancia del aprendizaje colaborativo.

-  L3. Caminando juntos: Es cada vez más necesario que los diferentes tipos de actores (gestores, pedagogas, profesores, tecnólogas, etc.) trabajen en grupos transdisciplinares durante un largo período de tiempo.

-  L4. Patrones y rutinas: Hay suficiente conocimiento acumulado sobre patrones y rutinas (buenas prácticas) en CSCL que pueden servir como base para su uso en la práctica educativa (ver el ejemplo anterior de la técnica de TPS.

-  L5. Buscando la sostenibilidad: Teniendo en cuenta los problemas existentes, es necesario promover la sostenibilidad de la innovación en CSCL poniendo más énfasis en los escenarios educativos y ofreciendo herramientas que promuevan el uso de patrones y rutinas.

-  L6. Creando las comunidades: Quizás, éste es un los retos más complejos, ya que los repositorios de contenidos no han tenido tanto éxito o las comunidades son temporales y ad-hoc.

Sin embargo, existen casos reales que muestran - ilustran estas lecciones aprendidas, los éxitos o los fracasos, los problemas y las soluciones expuestas anteriormente. En este caso se pueden mencionar los ejemplos de:

-  La comunidad internacional que se ha creado (2006-2010) alrededor de la herramienta de GroupScribbles (ver http://groupscribbles.sri.com/) que permite el establecimiento flexible de actividades colaborativas usando la metáfora de Post-it.

-  La creación y el uso de la herramienta ATOIDI para el fomento de las habilidades sociales en la Asociación Familiar de la Rondilla en Valladolid entre los años 1999-2003 (http://hera.fed.uva.es/webquest/proyecto.htm). En ella la herramienta CSCL se elaboró en un periodo largo de convivencia entre educadores y tecnólogos, mediante sucesivos ciclos de investigación-acción, es decir de diseño, desarrollo, puesta en marcha, y evaluación.

-  La puesta en marcha desde 2000 de un curso basado en aprendizaje por proyectos para Arquitectura de Ordenadores, que emplea herramientas disponibles como BSCW o Wiki, así como herramientas propias de GSIC/EMIC para la realización de encuestas, análisis de las redes sociales surgidas, etc.

-  El uso de la serie de herramientas de Collage desde 2006 en entornos universitarios que permite la creación de escenarios CSCL basados en buenas prácticas patrones. Estos escenarios se pueden ir desplegando de forma automática en distintos entornos como Moodle, Wiki, etc.

Concluyendo, se puede decir que es posible llegar a poner en marcha escenarios de aprendizaje colaborativo apoyado por ordenador como los mencionados en la última sección. Sin embargo, hay que tener en cuenta las lecciones aprendidas que se mencionaron, ya que hay que superar de forma sostenible las barreras de innovación educativa con respecto al aprendizaje colaborativo pero también del uso efectivo de TIC, allí donde sea necesario.

Yannis A. Dimitriadis yannis@tel.uva.es

Departamento de Teoría de la Señal y Comunicaciones e Ingeniería Telemática, Escuela Técnica de Ingenieros de Telecomunicación, Universidad de Valladolid, Paseo Belén 15, 47011 Valladolid

josep vicent bataller
jvbatall@ono.com
 
lafectivitat pot moure el món... moguem-lo!

Retrats de dona. Retrats d'home

La dona ha estat el motiu pictòric més utilitzat en l'art, si més no en els últims 500 anys. Estos 500 anys de pintura també han estat monopolitzats pels homes pintors. La mirada del pintor ha estat la que ha plasmat l'ideal de bellesa masculina. Aquest vídeo n'és una bona síntesi.



Gràcies, Laura.

dilluns, 1 de novembre de 2010

LES NOVES TIC: AMENAÇA O OPORTUNITAT?

LES NOVES TIC: AMENAÇA O OPORTUNITAT?

 

Les anomenades Tecnologies de la Informació i de la Comunicació estan entrant amb força al món educatiu, seguint la tendència generalitzada que podem trobar al món socio-econòmic que ens envolta. La visió que podem percebre a nivell social del que està suposant aquest fenòmen, tot i haver detractors, és en general molt positiva i receptiva. La irrupció de les noves tecnologies està suposant una important aportació educativa en la mesura en que facilita l'accés a la informació, així com la seva selecció, tractament i processament. Però més enllà d'aquest innegable aportació i revolució, cal preguntar-se si les noves TIC són una oportunitat o més be una amenaça.

 

Des del MRPs entenem que les noves tecnologies representen una gran oportunitat que no hauríem de deixar passar. El gran perill és que les noves TIC siguen utilitzades per a perpetuar els actuals models academicistes, transmissius i memorístics que continuen predominant al nostre sistema educatiu sota la pressió dels llibres de text i dels sectors més conservadors,  sota el fals paradigma de relacionar acumulació de sabers en èxit en la vida. La implantació d'aquestes tecnologies haurien de servir per a replantejar aquestos models, tot i cercant canvis pedagògics i metodològics que puguen contribuir a formar una ciutadania més qualificada, crítica i compromesa amb la societat on viu, amb capacitat d'actuar com a persones emancipades i solidàries, per tal de transformar i millorar el món on ens ha tocat viure.

 

A nivell de centre aquesta irrupció pot suposar una ocasió única per a replantejar el què ensenyar, el quan ensenyar i el com ensenyar. Es un fet contrastat que la major part dels aprenentatges es produeixen fora de la institució escolar, i actualment, a l'era d'internet i de les xarxes socials, aquest fet esdevé encara més important i irrefutable. L'actual teixit productiu demana persones qualificades i especialitzades, amb capacitat d'adaptació als canvis, proactives, amb capacitat de resolució de problemes i que sapiguen treballar en equip. Creativitat i capacitat d'innovació podrien completar aquest perfil de candidat idoni a l'hora de la inserció laboral. Les noves tecnologies suposen una vertadera revolució al món educatiu, on cal reconsiderar les espais, els temps i la metodologia d'ensenyament-aprenentatge. El treball per projectes, la investigació, el treball en equip, el processament i selecció de la informació, l'autoaprenentatge... són nous referents que demanen cada vegada més un canvi profund en l'actual ensnyament disciplinar, per hores tancades i en espais encorsetats. L'actual model d'educació per competències que s'està impulsant des d'Europa i a l'actual LLOE, i molt especialment la capacitat bàsica d'aprendre a aprendre, juga tanmateix en aquesta direcció. Així doncs caldria ser valents i començar a obrir el debat sobre aquestes qüestions que per altra banda poden suposar la gran oportunitat de donar un gran bot qualitatiu en el nostre sistema educatiu, o per el contrari, afonar encara més en el desfasament endèmic que patim respecte als models educatius més avançats i de més qualitat del nostre entorn. El debat està obert... ara cal afrontar-lo amb honestedat i valentia, més enllà dels interessos personals, ideològics o socials.

josep vicent bataller
jvbatall@ono.com
 
lafectivitat pot moure el món... moguem-lo!